Financiële beschouwingen

B. Tuk
Door Bert Tuk op 8 november 2018 21:15

Financiële beschouwingen

Een overzicht van onze inbreng tijdens de financiele beschouwingen.

Afgelopen avond stond de financiele beschouwing oordeelsvormend op de agenda, dat betekent dat we mochten 'schieten' op de voorgestelde begroting voor 2019 en de jaren daarna.

Investeringen

Er wordt de komende jaren een hoop geinvesteerd, dat is opzich goed, economisch gaat het goed in Nederland. Investeren in ons eiland mag dan ook wel in deze tijd van de 'volle' jaren. Toch moeten we constateren dat er niet heel veel geld over is om écht te investeren, de investeringen die nu op de plank liggen moeten dus nog even blijven liggen... toch?

Ambitieus

De coalitie, onder aanvoering van SGP en VKGO is ambitieus, zo sprak Tea Both van het CDA haar droom uit voor Goeree-Overflakkee met vergezichten voor de toekomst en was de VVD erg 'liberiaal' over de begroting, toch heeft de raad zich unaniem uitgesproken over een anticiperende koers. De ChristenUnie vindt dat we langzaam onze voet naar de rem mogen bewegen en prioriteit moeten stellen aan de komende plannen met een flink prijskaartje, overigens was iedereen het daar mee eens en is er raadsbrede steun.

Plannen

Komende jaren staan er mooie plannen klaar, plannen die Goeree-Overflakkee mooier maken, dat willen we samen met onze inwoners doen, maar dan is het wel van belang dat die burgers zich vervolgens wel gehoord weten en mogen delen in die mooie plannen. Als ChristenUnie zijn we voorstander van het betrekken van burgers van de plannen, daarom hebben we afgelopen vergadering een pleidooi gehouden voor een klankboord voor de aankomende recreatieontwikkelingen, ontwikkelingen die bewoners van Ouddorp, maar ook de Oostkant bezighoudt.

Hoe nu verder?

De plannen zijn goedgekeurd, de ChristenUnie heeft ingestemd met een negatief saldo op de begroting, dat betekent simpelweg verantwoord keuzes maken, keuzes waar de kosten kunnen besparen en die mogelijk geld op kunnen leveren, zo deed de SGP al een voorzet op het verhogen van de belasting voor toeristen, een initatief wat ook de ChristenUnie graag nader onderzocht ziet.

U kunt er van op aan dat de ChristenUnie zich in raad de komende periode zal inzetten voor een begroting die komende jaren wel sluitend kan zijn en voorstellen die daar aan bijdragen van harte zal aanmoedigen.

Beschouwingen Bert Tuk