Reactie motie Regenboog-gemeente

B. Tuk
Door Bert Tuk op 17 januari 2019 20:30

Reactie motie Regenboog-gemeente

Bert Tuk geeft in de raadsvergadering van 17 januari 2019 reactie op de motie Regenbooggemeente. (PvdA)

Het is niet toevallig deze motie nu , deze komt als reactie op de Nashville verklaring . En in de media hebben we vele meningen hierover gehoord en gelezen, soms burgerlijk correcte verontwaardiging tegenover de ondertekenaars, soms ook gericht tegen deze criticasters zelf, die relatief veilig de (orthodox) christenen bekritiseren, maar dit in een aantal andere gevallen nalaten.

De verklaring is door onze partij dan ook niet ondertekend. Voor ons staat de liefde voor God en de liefde voor de naaste voorop en verklaringen, maar soms ook moties, leiden alleen maar af van waar het werkelijk om gaat. Een bijbelcitaat wat ons uit het hart gegrepen is is uit Mattheus 7 waar in vers 1 staat:

Oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt. Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen.

Mattheus 7 vers 1 en 12

Het lijkt ons dat artikel 1 en 6 van de grondwet genoeg basis bieden om iedereen, ook op ons eiland, voldoende ruimte te geven op een gelijkwaardige behandeling. Als blijkt dat bepaalde inwoners in onze samenleving in het nauw gebracht worden dan wordt door onze overheid ook bescherming geboden, denk bijvoorbeeld aan de burgemeester van Haarlem of orthodox joodse inwoners in Amsterdam.

De nu voorliggende motie lijkt misschien sympathiek maar doet weinig anders dan dit recht uit de grondwet bevestigen en misschien zelfs onbedoeld bepaalde groepen als ‘bijzonder’ wegzetten, terwijl je dat nou juist niet wilt. Voor ons is iedereen bijzonder, of zo u wilt, gewoon, ongeacht seksuele geaardheid, maar ook ongeacht huidskleur, afkomst en religieuze overtuiging.

De regenboog heeft zoals de meesten hier wel weten ook een andere betekenis, lees Genesis 9:12-17 en daarnaast is het ook al heel lang symbool voor de veelkleurigheid van onze samenleving, die uiteraard verder gaat dan alleen de lhbti'ers.

Daarom ondertekenen wij geen verklaringen maar zien we ook de meerwaarde van deze motie niet en zullen deze niet steunen.

We willen wel een oproep doen aan onze inwoners, ondanks de verschillen, respectvol met elkaar, niemand uitgezonderd, om te gaan.

Bert Tuk
Fractievoorzitter ChristenUnie